Kangasala tarvitsee koulutukseen pitkäjänteistä ja vakaata linjaa. Koulutus on investointi, ei menoerä. Hyvin resursoidut koulut ja oppilaitokset ovat kaupungin elinvoiman perusta ja tekevät kunnasta houkuttelevan niin perheille kuin yrityksille.
Koulurauha ja resurssien turvaaminen
Perusopetuksessa on viime vuosina tehty suuria linjauksia kouluverkkouudistuksen muodossa. Valtakunnallisesti maksetaan yhä epäonnistuneen inkluusiopolitiikan hintaa. Tärkeimpänä teemanani on työrauhan takaaminen koulujen henkilöstölle ja oppilaille. Kunnan tehtävänä on tarjota kouluille riittävät resurssit ja luottaa opettajien ammattitaitoon.
Viime vuosina Kangasalla on säästetty koulutuksesta juustohöyläperiaatteella, mikä on heikentänyt esimerkiksi vieraiden kielten valikoimaa Kangasalan kouluissa. Samalla ympäristökunnat ovat panostaneet kieltenopetukseen ja houkuttelevat perheitä paremmilla vaihtoehdoilla. Tämä suunta on käännettävä. Riittävän resursoinnin rinnalla myös kiertävä etäopetus tarjoaa mahdollisuuksia tasapuolisen kielivalikoimaan sekä nauhataajamassa että kyläkouluissa ilman kohtuuttomia lisäkustannuksia.
Sosiaalinen media ja älylaitteet – koulun ja kodin yhteinen haaste
Yksi suurimmista koulujen ja vanhempien kohtaamista haasteista tällä hetkellä on lasten ja nuorten kasvanut ruutuaika sekä sosiaalisen median vaikutukset mielenterveyteen ja oppimiseen. Kansainväliset tutkimukset osoittavat, että liiallinen ruutuaika ja somealustojen jatkuva käyttö voivat lisätä ahdistusta, heikentää keskittymiskykyä ja häiritä koulutyötä. Alle 15-vuotiaiden somen käyttö on pääasiassa haitallista. Hallituksen tuleva lakiesitys tarjoaa toivottavasti kouluille tähän puuttumiseen entistä vahvemman selkänojan mutta ongelma ei poistu luokista poistuttaessa.


Tässä asiassa koulujen ja perheiden yhteistyö on avainasemassa. Koulut eivät voi yksin ratkaista ongelmaa, mutta voivat tarjota kasvatuksellisia keinoja ja rakenteita, jotka tukevat terveitä digikäytäntöjä. Suoraman koulun vanhempainyhdistyksen vapaa-ajan säännöt ovat tästä hyvä esimerkki. Digi- ja mediakasvatuksen tulee olla kunnossa koulussa, josta vanhempien on hyvä jatkaa kotona.
Omassa työssäni digitaalisen oppimisen asiantuntijana olen nähnyt, miten teknologiaa voidaan hyödyntää oppimisessa myös hyvään. Digipalveluiden ja -laitteiden käyttöön pitää kasvaa, vaikka niiden käyttöä rajoitettaisiinkin ikätasoisesti.
Koulutus ja työelämä – TE-palveluiden siirto on mahdollisuus
Vuoden 2025 alusta alkaen kuntien vastuulle siirtyvät TE-palvelut tarjoavat kunnille uusia keinoja vastata paikalliseen osaajapulaan. Tämä edellyttää yhteistyötä paikallisten yritysten, ammatillisten oppilaitosten, aikuiskoulutuksen ja korkeakoulujen kanssa. Oikein toteutettuna tämä voi olla suuri mahdollisuus Kangasalalle, vaikka sitä tehdäänkin osana laajempaa Tampereen työllisyysaluetta.
Koulutuksen ja työelämän yhteistyötä on vahvistettava, jotta paikallinen elinkeinoelämä saa tarvitsemaansa osaamista ja toisaalta kuntalaisille tarjotaan parempia mahdollisuuksia työllistyä. Erityisesti pienten yritysten kasvulle tämä on tärkeä mahdollistaja. Tämä koskee niin nuoria kuin työuran uutta suuntaa hakevia aikuisia.